For sin fantastiske innsats for gjenåpning av Alna, fikk Are vite at han ble utnevnt til æresmedlem på livstid på et styremøte i restaurant Backyard på Kværner i 2015.

Are Eriksen har mer eller mindre på egen hånd sørget for at gjenåpning av Alna mot Middelaldervannspeilet er blitt mulig. Jernbaneverket påsto i utgangspunktet at det var teknisk umulig å få Alna åpnet over noen av Østfoldbanens og Follobanens fire spor. Dette ble begrunnet med sikkerhet og teknisk regelverk i Jernbaneverket.
Daværende ledere i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner var med på møter om saken, og passet på å nikke på de riktige stedene når Are forklarte hvordan dette kunne løses innenfor Jernbaneverkets eget regelverk. Han visste tilsynelatende alltid nøyaktig hvor sporene ville være på profil 1300 eller 1400 så fort han visste horisontalkurvatur og vertikalkurvatur. Vi tilsluttet oss dette fordi vi kunne merke at Are
visste hva han snakket om. Plan- og bygningsetaten nikket ikke like mye, men noterte. Etaten hadde ikke egen jernbanekompetanse, men merket nok at ingeniørene i jernbaneverket ikke fant noen mulighet for å imøtegå det Are la fram.
Først et spor, så et til, og til slutt alle fire fant etter hvert veien under bakken (på papiret i første omgang). Etter offentlig ettersyn
greide Are å få senket kulverttaket med hele 3,37 meter der Alna skal krysse. Det gir også en bedre løsning i Middelalderparken, der banen
ikke blir en så stor barriere.
En annen historie er at taket ble støpt feil, ikke så mye at Alna ikke kan åpnes, men slik at løsningen blir dårligere. Dette ville vi fremdeles vært lykkelig uvitende om hvis ikke Are hadde observert feilen.
Are har også utarbeidet et nytt, detaljert forslag til gjenåpning av elva fra Kværner ned til Geitabru, men vi venter ennå på at dette skal
utredes mht kostnader etc.
januar 2015. Vedtaket ble bekreftet av årsmøtet april samme år.